onsdag, april 05, 2006

Tillverka din egen musmatta

Igår var det kris. I helgen hade vi fest och då spillde någon något över hela mitt skrivbord. Bland annat fick musmattan en skvätt på sig. Jag orkade inte tvätta den utan slängde den. Nu har jag haft musen direkt på skrivbordet och det fungerar inte så bra och igår började det fresta på tålamodet. Jag började då fundera på om det går att tillverka en egen musmatta. Jag kom på att jag hade klichégummi från Panduro Hobby som borde gå att använda. Klichégummit är svart och känns nästan som om det är samma material som i musmattor. Dessutom är det lim på den ena sidan som jag tänkte att det borde gå att fästa tyget på. Idag tog jag tag i projektet och det blev riktigt bra. Jag tog en tygbit och fäste på klichégummit och sedan formade jag till en musmatta. Det var hur enkelt som helst. Förut har jag haft en musmatta som är hälften så stor som en vanlig och nu gjorde jag den ännu mindre. Eventuellt blev den lite liten men i så fall får jag göra en ny. Den ser ut som en musmatta och fungerar jättebra. Jag fick genast massa idéer. Varför inte köpa tyg av någon känd designer och göra en riktigt snygg "designmusmatta".

5 kommentarer:

Anonym sa...

Meh, vilken bra idé. Visa upp några snygga så kanske jag köper en av dig. Jag skulle tycka det var jätteroligt att ha en unik, snygg musmatta!

Ida sa...

Det är klar att du får köpa någon när jag gjort dem och om du gillar någon. Tänkte åka till stan ihelgen och titta på tyg för den jag gjorde blev lite liten och jag behöver göra minst en till.

Anonym sa...

Coolt! Jag har glömt att kolla din blogg ett tag för det syns inte på nyligen att du uppdaterat den. Men så fick jag för mig att jag skulle gå in och kolla ändå :)

Anonym sa...

Åhh.. vilken fin musmatta.. Nu blev jag sugen på att göra en egen.. :)

Eva Andersson sa...

Jag har tillverkat en av en stor bit skummgummi, sådan som teknikprylar ofta är packade med. Jag har valt att göra en stor matta så att jag får stöd för hela underarmen. Musmattan är ca 2 cm tjock som jag har klätt med tyg och limmat fast med bred dubbelhäftande tejp.
Mattan är ca 40x30 och jag är supernöjd med min. Kostade inget att tillverka eftersom jag hade tyg hemma.